Poruchy turbodmychadel a jejich příčiny
Poškození hřídele(kluzného ložiska) turbodmychadla nedostatkem oleje
K přehřátí a nevratnému poškození osičky turbodmychadla dochází
nedostatkem oleje, který tlakem vytváří kluzné ložisko, zároveň
turbodmychadlo chladí. Například vynechávání olejového čerpadla, opotřebovaná
osička pohonu olejového čerpadla u 2.0 TDI VW, nízký tlak oleje, starý neměněný olej
obr. 1 a,b,c
|
|
|
(a) |
(b) |
(c) |
Obrázek 1: Poškození hřídele turbodmychadla
nedostatkem oleje
Poškození hřídele(kluzného ložiska) turbodmychadla znečištěným olejem
K poškození osičky turbodmychadla dochází znečištěným olejem, posléze dojde k ucpání
mazacích kanálků hlavního ložiska. Například otěry z motoru, starý neměněný olej a filtr, špatně
vyčištěný mazací systém před výměnou turbodmychadla obr 2 a, b
|
|
(a) |
(b) |
Obrázek 2: Poškození hřídele turbodmychadla
znečištěným, nebo starým olejem
Poškození sací vrtulky turbodmychadla nasátím cizího tělesa
K poškození sací vrtulky turbodmychadla dochází nasátím a nárazem cizího tělesa.
Například nedokonale vyčištěná sací soustava a filtrbox po destrukci původního
turbodmychdla, špatný postup při výměně vzduchového filtru, použití tmelu místo
originálního těsnění, špatný postup při výměně prasklé sací hadice obr 3 a, b, c